ΕΥΧΟΜΑΙ "ΠΕΡΑΣΤΙΚΑ" ΣΤΗΝ ΑΙΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΘΟΔΩΡΗ.
ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΑ ΚΑΙ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ. ΔΕ ΓΝΩΡΙΖΩ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΗΡΘΕ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
α. Γράψαμε "ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΚΑΙ ΓΡΑΦΩ" με θέμα: "Κάνω μια βιβλιοπαρουσίαση"
β. Να κάνετε τις ασκήσεις 1,2 και 3 του παρακάτω φύλλου εργασίας:
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΝΥΔΡΙΟΥ
Ε2 ΤΑΞΗ
9η ενότητα : «Βιβλία-Βιβλιοθήκες»
Όνομα:………………………………………….. 20-1-2014
«Η μοίρα των βιβλίων είναι γραμμένη στ’ άστρα» Βαθμός: ………………………..
Ρωτούν συχνά
οι μεγάλοι τι θ’ απογίνουν τα βιβλία, όταν τα παιδιά θα πάψουν να διαβάζουν.
Μια απάντηση μπορεί να είναι: «Θα τα φορτώσουμε όλα σ’ ένα τεράστιο
διαστημόπλοιο και θα τα στείλουμε στ’ άστρα!».
Τα βιβλία
μοιάζουν στ’ αλήθεια με άστρα στο νυχτερινό ουρανό. Είναι τόσα πολλά, που δεν μπορούμε
να τα μετρήσουμε και συχνά μακριά μας, που μας φαίνεται ακατόρθωτο να τα
φτάσουμε. Σκεφτείτε ωστόσο τι σκοτάδι θα είχαμε, αν κάποια μέρα όλα τα βιβλία,
αυτοί οι κομήτες στο σύμπαν του νου μας, εξαφανίζονταν κι έπαυαν να μας δίνουν
την απεριόριστη ανθρώπινη γνώση και φαντασία….
Τι φοβερό!
Θα γυρίσω,
λοιπόν, στη γη και θ’ αφήσω τον εαυτό μου να θυμηθεί τα βιβλία της παιδικής μου
ηλικίας.
Τα βιβλία
αυτά ήρθαν σ’ εμένα πάνω σ’ ένα κάρο…. Δηλαδή όχι πρώτα σ’ εμένα, μα στη μητέρα
μου. Τον καιρό του πολέμου.
Στεκόταν
στην άκρη του δρόμου μια μέρα, όταν ένα κάρο έφτασε με θόρυβο-μια καρότσα
γεμάτη βιβλία που την έσερναν άλογα. Ο καροτσιέρης είπε στη μητέρα μου ότι μετέφερε
τα βιβλία από τη βιβλιοθήκη της πόλης σε κάποιο ασφαλές μέρος, για να μην
καταστραφούν.
Η μητέρα
μου αγαπούσε πολύ το διάβασμα και στη θέα εκείνης της βιβλιοθάλασσας, τα μάτια της
άστραψαν σαν άστρα….
-Σας
παρακαλώ, μπορείτε να μου δώσετε έστω κι ένα βιβλίο;
Ο άνθρωπος
χαμογέλασε, της έγνεψε θετικά, κατέβηκε από το κάρο και της είπε:
-Μπορείς να
πάρεις σπίτι σου όσα πέσουν κάτω!
Τα βιβλία
ξεχύθηκαν με θόρυβο στο σκονισμένο δρόμο και σε λίγο το παράξενο κάρο χάθηκε σε
μια στροφή. Η μητέρα μου τα μάζεψε με λαχτάρα, νιώθοντας την καρδιά της να
χτυπά δυνατά. Όταν τίναξε από πάνω τους τη σκόνη, ανακάλυψε ότι ανάμεσά τους
βρισκόταν κατά τύχη μια ολόκληρη σειρά από τα παραμύθια του Χανς Κρίστιαν
Άντερσεν.
Από τότε,
όταν διάβαζε εκείνες τις ιστορίες τα βράδια,
καθεμιά της έδινε μια μικρή ηλιαχτίδα ελπίδας και μια σιωπηλή εικόνα στην
καρδιά, που τη ζωγράφιζαν τα μισόκλειστα βλέφαρά της. Έτσι μπορούσε έστω και
για λίγο ν’ αποκοιμηθεί ήρεμα…
Τα χρόνια
πέρασαν και τα βιβλία έφτασαν σ’ εμένα. Τα κουβαλούσα πάντα μαζί μου στους
σκονισμένους δρόμους της ζωής μου. Μα για ποια σκόνη μιλώ; Μμμ….
Ίσως είχα
κατά νου την αστερόσκονη που πέφτει στα μάτια μας , όταν καθόμαστε σε μια
καρέκλα και διαβάζουμε κάποια σκοτεινή νύχτα. Αν, δηλαδή, διαβάζουμε κάποιο
βιβλίο. Γιατί, βέβαια, μπορούμε να διαβάζουμε πολλών ειδών πράγματα όπως ένα
ανθρώπινο πρόσωπο, τις γραμμές στην παλάμη μας, τ’ άστρα…
Τ’ άστρα
είναι βιβλία στο νυχτερινό ουρανό που φωτίζουν το σκοτάδι.
Όποτε
αναρωτιέμαι αν αξίζει να γράψω ένα ακόμη βιβλίο, κοιτάζω τον ουρανό και λέω
στον εαυτό μου ότι το σύμπαν είναι όντως απέραντο και σίγουρα υπάρχει χώρος για
το μικρό μου αστέρι.
Jan Uliciansky,
το μήνυμα της διεθνούς οργάνωσης βιβλίων για
τη νεότητα-2004
1)Ερωτήσεις κατανόησης κειμένου:
Υπογραμμίστε το σωστό:
α) Τι θ’
απογίνουν τα βιβλία όταν τα παιδιά πάψουν να διαβάζουν;
·
Θα
παραμείνουν στα ράφια της βιβλιοθήκης.
·
Θα
τα φορτώσουμε όλα σ’ ένα διαστημόπλοιο
και θα τα στείλουμε στ’ άστρα.
·
Οι
συγγραφείς θα τα πετάξουν στα σκουπίδια.
β) Τα βιβλία μοιάζουν με άστρα
στο νυχτερινό ουρανό γιατί:
·
Είναι
τόσα πολλά, που δεν μπορούμε να τα μετρήσουμε.
·
Είναι
τόσο μακριά μας, που μας φαίνεται ακατόρθωτο να τα φτάσουμε.
· Και τα δύο παραπάνω.
γ) Ποιος έδωσε στο συγγραφέα τα
πρώτα του βιβλία;
· Τα δανείστηκε από τη βιβλιοθήκη της
πόλης του.
· Του τα έδωσε ένας καροτσιέρης.
· Ήταν βιβλία της μητέρας του.
2) Αναγνωρίστε και τοποθετήστε στη σωστή στήλη τις υπογραμμισμένες προτάσεις
του κειμένου ως ανεξάρτητες ή
εξαρτημένες:
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΕΣ
ΕΞΑΡΤΗΜΕΝΕΣ
3) Συμπληρώστε τις παρακάτω προτάσεις με το επίθετο πολύς, πολλή, πολύ και με το επίρρημα πολύ.
·
Όταν
ήμουν μικρή, διάβαζα ………………………βιβλία επιστημονικής φαντασίας.
·
Το
τελευταίο βιβλίο που διάβασα ήταν ………………….. διασκεδαστικό.
·
Η
βιβλιοθήκη του σχολείου μας έχει …………… ράφια και είναι γεμάτη με …………… ειδών
βιβλία.
·
Η
αδελφή μου διαβάζει ……………… και κατάφερε να περάσει στο πανεπιστήμιο.
·
Το
διάβασμα καλλιεργεί ……………… το μυαλό.
4) Μετάτρεψε τις ονοματικές φράσεις σε ρηματικές και το αντίστροφο:
-
Περιπλάνηση
στη χώρα της φαντασίας./……………………………………………………………………………………………
-Ξεκουραζόμαστε μ' ε'να βλιβλίο…………………………………………………………………………
-Ξεκουραζόμαστε μ' ε'να βλιβλίο…………………………………………………………………………
·
Ζούμε
ευχάριστα μέσα από τα βιβλία./…………………………………………………………………
·
Αγορά
πολλών βιβλίων για τη βιβλιοθήκη./…………………………………………………………
·
Αφηγούνται
παράξενες ιστορίες./……………………………………………………………………
5) Δώστε με δικά σας λόγια τον ορισμό των παρακάτω λέξεων:
5) Δώστε με δικά σας λόγια τον ορισμό των παρακάτω λέξεων:
·
Βιβλιοθηκάριος…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
·
Βιβλιοκριτικός………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
·
Βιβλιοφάγος…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Κάναμε τις εργασίες β,γ και δ του τετραδίου εργασιών του μαθήματος 26 (σελ.32 & 33)
ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ
1. Να σχεδιάσεις ένα τετράγωνο πλευράς 4,5 εκατ. Κατόπιν να υπολογίσεις την περίμετρό του και το εμβδαδόν του.
2. Να κατασκευάσεις ένα τετράγωνο με εμβαδό 36τ.εκ.
3. Να κατασκευάσεις ένα ορθογώνιο παραλλολόγραμμο ΖΗΘΙ με μήκος 4,5 εκατ. και πλάτος 4 εκατ. Κατόπιν να υπολογίσεις την περίμετρό του και το εμβαδόν του.
4. Να σχεδιάσεις ένα ορθογώνιο τρίγωνο με εμβαδό 16 τ.εκ.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι κατασκευές των παραπάνω γεωμετρικών σχημάτων να γίνουν στο τετραγωνισμένο χαρτί της σελ. 42 του τετραδίου εργασιών σας.
ΙΣΤΟΡΙΑ
Α. Προχωρήσαμε στο Β΄ μέρος του μαθήματος 22 που αναφέρεται στους Ρώσους.
- Ποιες ήταν οι σχέσεις των Ρώσων με τους Βυζαντινούς;
- Γιατί ο Ιωάννης Τσιμισκής πολέμησε τους Ρώσους;
- Πώς ήταν οι σχέσεις των Βυζαντινών με τους Ρώσους, επί Αυτοκράτορα Βασιλείου του Β΄;
Οι Ρώσοι εκχριστιανίστηκαν από
τους Βυζαντινούς όταν ήταν Αυτοκράτορας ο Βασίλειος ο Β’. Έτσι, αναπτύχθηκαν
στενοί θρησκευτικοί και πολιτικοί δεσμοί. Οι Ρώσοι γνώρισαν τον Βυζαντινό
πολιτισμό και οι Βυζαντινοί εξασφάλισαν ειρήνη. Οι δυο λαοί γνώρισαν μεγάλη
οικονομική, πολιτική, πνευματική ανάπτυξη και ακτινοβολία.
Β. Να διαβάσετε και το παράθεμα 5 της σελίδας 68
Γ. Κάναμε την άσκηση 1 του μαθήματος 22 από το τετράδιο εργασιών (σελ.28).
Δ. Οι συμμαθητές σας εργάστηκαν ομαδικά για το ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ των μαθημάτων 17 έως 22. Έκαναν τις ασκήσεις 2,3,6,7 και 8.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Στο επόμενο μάθημα θα γράψετε ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ με 40 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής που σας είχαν δοθεί για να μελετήσετε.
ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ
Προχωρήσαμε στο 20ο μάθημα: "Οι λίμνες της Ελλάδας"
Θα διαβάσετε και θα μάθετε καλά όλο το μάθημα
ΕΡΓΑΣΙΕΣ: Όλες τις εργασίες του συγκεκριμένου μαθήματος από το τετράδιο εργασιών
Ευχαριστώ πολύ κύριε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚύριε δεν είμαι καλά. Δεν μπορώ να διαβάσω
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχω γαστραντεριτιδα
ΑπάντησηΔιαγραφήΠεραστικά σου Θοδωρή. Ξεκουράσου τώρα... Προέχει η υγεία μας και μετά όλα τα άλλα!
ΔιαγραφήΚύριε, μου πονάει πολύ η πλάτη, δεν μπορώ καν να κάτσω ή να ξαπλώσω. Δεν θα έρθω αύριο σχολείο. Λυπάμαι πολύ αλλά δεν αισθάνομαι καλά!
ΑπάντησηΔιαγραφήKαλή ξεκούραση και σε εσένα Αιμιλία και υπομονή. Όλα θα πάνε καλά.
ΔιαγραφήΕυχαριστώ! Δώστε χαιρετίσματα στην τάξη!
ΔιαγραφήΚύριε, στην γλώσσα να μην κάνουμε τις ασκήσεις 4 και 5;
ΑπάντησηΔιαγραφήΝα μην τις κάνεις αυτές τις δύο ασκήσεις Αιμιλία.
ΔιαγραφήΕυχάριστο πολύ κυριε
ΑπάντησηΔιαγραφήΠεραστικά Εμιλια
ΑπάντησηΔιαγραφήΠεραστικά σου Θοδωρή! ;)
ΑπάντησηΔιαγραφή