ΤΙ ΘΑ ΜΑΘΟΥΜΕ ΣΤΗΝ 7η ΕΝΟΤΗΤΑ
Να αναγνωρίζουμε τα μεταβατικά και τα αμετάβατα ρήματα
Τα ρήματα που δείχνουν ότι το
υποκείμενό τους ενεργεί και η ενέργειά τους πηγαίνει (μεταβαίνει) σε άλλο
πρόσωπο ή πράγμα ονομάζονται μεταβατικά.
π.χ.
Η Ελένη ανοίγει το παράθυρο.
Τα ρήματα που δείχνουν ότι το υποκείμενό τους ενεργεί
αλλά η ενέργειά τους δεν πηγαίνει σε άλλο πρόσωπο ή πράγμα ονομάζονται αμετάβατα.
π.χ.
Η Γεωργία τρέχει.
Να αναγνωρίζουμε το υποκείμενο και το αντικείμενο
Υποκείμενο είναι η λέξη της πρότασης
που φανερώνει ποιος, -α, -ο έκανε ή έπαθε κάτι ή βρίσκεται σε μια κατάσταση.
π.χ. Ο τεχνίτης επισκευάζει τη
βρύση.
Για να βρούμε το υποκείμενο απαντάμε στην ερώτηση ποιος, -α, -ο.
Το υποκείμενο βρίσκεται πάντα σε πτώση ονομαστική και είναι συνήθως ουσιαστικό ή αντωνυμία.
Μπορεί όμως να είναι και μια ολόκληρη
πρόταση, όταν έχουμε απρόσωπα ρήματα.
Αντικείμενο είναι η λέξη της πρότασης
που φανερώνει το πρόσωπο ή το πράγμα στο οποίο πηγαίνει η ενέργεια του
υποκειμένου.
π.χ. Ο
τεχνίτης επισκευάζει τη βρύση.
Για να βρούμε το αντικείμενο απαντάμε στην ερώτηση τι ή ποιον.
Το αντικείμενο μπαίνει σε πτώση αιτιατική και είναι συνήθως ουσιαστικό, επίθετο, αντωνυμία ή μετοχή. Μπορεί ακόμα να είναι και ολόκληρη πρόταση.
π.χ. Θέλω να έρθω μαζί σου.
Σε λίγες περιπτώσει το αντικείμενο μπαίνει σε πτώση
γενική.
π.χ. Ο
Γιώργος μοιάζει του πατέρα.
Μερικά ρήματα παίρνουν δύο αντικείμενα.
π.χ. Ο
γυμναστής μαθαίνει στα παιδιά χορούς.
Να ξεχωρίζουμε το αντικείμενο από το κατηγορούμενο
Κατηγορούμενο
είναι η λέξη της πρότασης που φανερώνει ότι το υποκείμενο έχει μια ιδιότητα ή
ένα χαρακτηριστικό ή βρίσκεται σε μια κατάσταση.
Κατηγορούμενο παίρνουν μόνο ορισμένα ρήματα που λέγονται συνδετικά, επειδή συνδέουν το υποκείμενο με το κατηγορούμενο. Τα
συνδετικά ρήματα που συναντάμε πιο συχνά είναι:
είμαι,
γίνομαι, φαίνομαι, γεννιέμαι, θεωρούμαι, λέγομαι, παρουσιάζομαι, ονομάζομαι,
ορκίζομαι, διορίζομαι, σπουδάζω κ.ά.
Το
κατηγορούμενο μπορεί να είναι ουσιαστικό,
επίθετο, αντωνυμία, μετοχή ή και
ολόκληρη πρόταση.
Το
κατηγορούμενο μπαίνει στην ίδια πτώση, στο ίδιο γένος και στον ίδιο αριθμό με
το υποκείμενο.
π.χ. Ο Μάριος
σπουδάζει γιατρός.
Να αναγνωρίζουμε εξαρτημένες προτάσεις ως υποκείμενο, αντικείμενο ή κατηγορούμενο.
Μια εξαρτημένη πρόταση μπορεί να έχει θέση υποκειμένου,
αντικειμένου ή κατηγορουμένου.
π.χ.
Φαίνεται πως διασκεδάζει.
Ειδική
πρόταση, υποκείμενο του απρόσωπου
ρήματος φαίνεται.
π.χ. Θέλω να φύγεις αμέσως.
Βουλητική
πρόταση, αντικείμενο του ρήματος
θέλω.
π.χ. Η
μπάλα είναι εύπλαστη. Γίνεται ό,τι
θέλεις.
Αναφορική
πρόταση, κατηγορούμενο του ρήματος
γίνεται.
Όταν η πρόταση έχει θέση υποκειμένου, αντικειμένου ή
κατηγορουμένου, δε χωρίζεται ποτέ με
κόμμα από το ρήμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου